klik voor PDF

De Graaf van Carcassonne

Wanneer je een ander punten bezorgt en er zelf geen krijgt:
  • je mag een horige in de stad zetten
  • je mag de graaf in een andere stadswijk zetten
Wanneer er geteld wordt mag iedereen een horige uit de stad erbij plaatsen, behalve als de graaf in dezelfde wijk staat.
1: Het kasteel: steden
2: De markt: weiden
3: De smederij: wegen
4: De kathedraal: kloosters

De Rivier I & II

De rivier is een alternatief voor de starttegel. Het leggen van een bron of een meer geldt niet als beurt.
De varkens maken de steden in dit weiland een punt meer waard.

Koning en Roofridder

De speler die de eerste of een grotere stad afmaakt krijgt de koning.
De eigenaar van de koning krijgt aan het eind van het spel 1 punt per stad.
De speler die de eerste of een langere weg afmaakt krijgt de roofridder.
De eigenaar van de roofridder krijgt aan het eind van het spel 1 punt per weg.

Kathedralen en Herbergen

Elke speler krijgt een hoofdman, deze telt voor twee horigen.
Een kathedraal maakt een stad 3 punten per tegel en schild waard.
De stad moet dan wel afgebouwd zijn anders, levert deze 0 punten op.
Een herberg maakt een weg meer waard: 2 punten per tegel.
De weg moet dan wel afgebouwd zijn, anders levert deze 0 punten op.

Kooplieden en bouwmeesters

Elke speler krijgt een bouwmeester: Plaats deze in een eigen stad/op een eigen weg.
Wordt deze stad/weg in een volgende weg uitgebreid, dan krijgt de speler een bonus-beurt.
Elke speler krijgt een varken: Elke stad in het weiland met het varken is een punt extra waard.
De speler die een stad afmaakt krijgt de handelswaren van die stad.
Aan het eind van het spel krijgt de speler met de meeste handelswaren van een soort 10 punten extra.

De Draak, de Fee en de Jonkvrouw




Zodra de vulkaan gelegd wordt gaat de draak daar bovenop staan. De speler mag geen horige plaatsen.
Zodra een tegel met een draakje gelegd wordt gaat de draak 6 stappen lopen:
  • de draak mag niet op een tegel komen waar hij al geweest is
  • ook mag de draak niet op een tegel met de fee komen
  • komt een draak op een tegel met een horige, dan gaat de horige terug naar de speler
Als je geen horige plaatst mag je de fee op een tegel bij een horige plaatsen.
  • de draak mag niet op een tegel met de fee komen
  • als je de fee hebt aan het begin van je beurt krijg je een punt
  • bij een telling krijg je drie punten extra
Als een tegel met een jonkvrouw wordt gelegd mag een horige uit de stad worden verwijderd.
Staat er nog geen horige in de stad, dan mag deze gewoon gezet worden.
Als een tegel met een magische poort wordt gelegd mag een horige op deze tegel gezet worden, of op een andere tegel.

De Toren



 
2:10
3:9 
4:7 
5:6 
6:5 
Elke speler krijgt een aantal torendelen
Speler mag, in plaats van een horige, een torendeel plaatsen op een willekeurige torenplaats.
  • Speler mag dan een horige gevangen nemen in gebied boven, onder links of rechts van die toren
Gevangen genomen horigen worden uitgeruild tegen andere horigen of voor 3 punten.
Speler mag een horige op een toren plaatsen om deze af te sluiten.

Burgemeesters en Abdijen


Elke speler krijgt een abdij-kaart.
Deze mag in een gat gelegd worden van vier omringende tegels en past altijd

Elke speler krijgt een burgemeester: deze is precies zoveel waard als het aantal schilden in de stad.

Elke speler krijgt een wagen: wanneer een project wordt voltooid mag deze naar het volgende project

Elke speler krijgt een herenboerderij: Mag in een weiland worden geplaatst (op een groen kruispunt)
  • er volgt direct een telling voor de boeren in dit weiland
  • groeit er een weiland met een boer aan, tel deze dan voor 1 punt per stad
  • aan het eind krijgt de speler 4 punten per stad

Schapen en heuvels

Elke speler krijgt een herder: Deze mag op een weiland geplaatst worden waar geen andere herder staat. De kudde wordt gelijk uitgebreid.

Bij het uitbreiden van de weide met de herder mag de speler kiezen:
  • De kudde uitbreiden: trek een fiche
    • Een schaapfiche mag bij de andere worden gelegd
    • Een wolfsfiche jaagt schapen en herder weg
  • De kudde terug naar stal drijven: De speler krijgt een punt per schaap, daarna gaan herder en schapen terug

Leg je een tegel met een heuvel, trek dan een tweede tegel en leg deze eronder zonder te kijken wat voor tegel het is.
De horige op de tegel telt dan als een extra.

Elke wijngaard levert 3 punten extra op wanneer een aanliggend klooster wordt voltooid.
 
 •                              •