![]() |
|
![]() |
De Graaf van Carcassonne |
![]() |
Wanneer je een ander punten bezorgt en er zelf geen krijgt:
|
![]() |
1: Het kasteel: steden 2: De markt: weiden 3: De smederij: wegen 4: De kathedraal: kloosters |
![]() |
De Rivier I & II |
![]() |
De rivier is een alternatief voor de starttegel. Het leggen van een bron of een meer geldt niet als beurt. |
![]() |
De varkens maken de steden in dit weiland een punt meer waard. |
![]() |
Koning en Roofridder |
![]() |
De speler die de eerste of een grotere stad afmaakt krijgt de koning. De eigenaar van de koning krijgt aan het eind van het spel 1 punt per stad. |
![]() |
De speler die de eerste of een langere weg afmaakt krijgt de roofridder. De eigenaar van de roofridder krijgt aan het eind van het spel 1 punt per weg. |
![]() |
Kathedralen en Herbergen |
![]() |
Elke speler krijgt een hoofdman, deze telt voor twee horigen. |
![]() |
Een kathedraal maakt een stad 3 punten per tegel en schild waard. De stad moet dan wel afgebouwd zijn anders, levert deze 0 punten op. |
![]() |
Een herberg maakt een weg meer waard: 2 punten per tegel. De weg moet dan wel afgebouwd zijn, anders levert deze 0 punten op. |
![]() |
Kooplieden en bouwmeesters |
![]() |
Elke speler krijgt een bouwmeester: Plaats deze in een eigen stad/op een eigen weg. Wordt deze stad/weg in een volgende weg uitgebreid, dan krijgt de speler een bonus-beurt. |
![]() |
Elke speler krijgt een varken: Elke stad in het weiland met het varken is een punt extra waard. |
![]() ![]() ![]() |
De speler die een stad afmaakt krijgt de handelswaren van die stad. Aan het eind van het spel krijgt de speler met de meeste handelswaren van een soort 10 punten extra. |
![]() |
De Draak, de Fee en de Jonkvrouw |
![]() ![]() ![]() |
Zodra de vulkaan gelegd wordt gaat de draak daar bovenop staan.
De speler mag geen horige plaatsen. Zodra een tegel met een draakje gelegd wordt gaat de draak 6 stappen lopen:
|
![]() |
Als je geen horige plaatst mag je de fee op een tegel bij een horige plaatsen.
|
![]() |
Als een tegel met een jonkvrouw wordt gelegd mag een horige uit de stad worden verwijderd. Staat er nog geen horige in de stad, dan mag deze gewoon gezet worden. |
![]() |
Als een tegel met een magische poort wordt gelegd mag een horige op deze tegel gezet worden, of op een andere tegel. |
![]() |
De Toren |
![]() ![]() 2:10
3:9 4:7 5:6 6:5 |
Elke speler krijgt een aantal torendelen Speler mag, in plaats van een horige, een torendeel plaatsen op een willekeurige torenplaats.
Speler mag een horige op een toren plaatsen om deze af te sluiten. |
![]() |
Burgemeesters en Abdijen |
![]() |
Elke speler krijgt een abdij-kaart. Deze mag in een gat gelegd worden van vier omringende tegels en past altijd |
![]() |
Elke speler krijgt een burgemeester: deze is precies zoveel waard als het aantal schilden in de stad. |
![]() |
Elke speler krijgt een wagen: wanneer een project wordt voltooid mag deze naar het volgende project |
![]() |
Elke speler krijgt een herenboerderij: Mag in een weiland worden geplaatst (op een groen kruispunt)
|
![]() |
Schapen en heuvels |
![]() |
Elke speler krijgt een herder: Deze mag op een weiland geplaatst worden waar geen andere herder staat. De kudde wordt gelijk uitgebreid. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bij het uitbreiden van de weide met de herder mag de speler kiezen:
|
![]() |
Leg je een tegel met een heuvel, trek dan een tweede tegel en leg deze eronder zonder te kijken wat voor tegel het is. De horige op de tegel telt dan als een extra. |
![]() |
Elke wijngaard levert 3 punten extra op wanneer een aanliggend klooster wordt voltooid. |